هیچ ارزانی بی دلیل نیست
هیچ ارزانی بی دلیل نیست

هیچ ارزانی بی دلیل نیست

از مواد شیمیایی مضری که در محصولات ارایشی وجود دارد، بیشتر بدانید.

فصل عروسی از راه رسید

فصل عروسی از راه رسید

نوبت شما رسیده که عروس زیبای شب رویاهایتان باشید. اما به همین سادگی هم که نیست... برای بهترین عروس بودن باید از اقدامات قبل از این جشن با خبر باشید.

هیچ ارزانی بی دلیل نیست

کدام یک از ما هستیم که دوست نداشته باشیم با مقدار اندکی پول صاحب یک چهره زیبا شویم؟! قطعا هر انسانی دوست دارد با پرداخت هزینه اندک یک رژ لب خیلی جذاب بخرد. به همین خاطر شاید دلتان قنج برود برای خرید یک ریمل 20هزار تومنی، ولی باید بدانید که هیچ ارزانی بی دلیل نیست و شما آنقدر آگاه هستید که تنتان را به همچین خطری آلوده نکنید.

 

 

یک ماده آرایشی ایمن و سالم کمک می کند علاوه بر زیبا شدن، هرگز درگیر بیماری های خطرناک نشوید. در واقع خرید یک ماده آرایشی غیرسمی شما را برای همیشه سالم نگاه می دارد. بسیاری از برندهای آرایشی تمام مواد مصرفی شان روی محصول تولیدی می نویسند اما بعضی هم هستند که این کار را انجام نمی دهند. در چنین شرایطی کار تشخیص سلامت این مواد، بسیار مشکل می شود. به یاد داشته باشید برندهایی که به سلامت انسان اهمیت می دهند دارای استانداردهای خاصی هستند و یکی از دلایل شهرتشان هم همین است. با این حال ما در این مطلب مواد مضر برای بدن شما را معرفی می کنیم تا راه شناخت برایتان ساده تر شود. به یاد داشته باشید که بسیاری از این مواد فقط به صورت آرایشی برای شما مضر هستند و ممکن است در یک دارو برای یک بیماری خاص به سلامت شما کمک کنند.  

خطر اول: پارابن

پارابن یکی از رایج ترین مواد شیمیایی نگهدارنده در محصولات آرایشی و بهداشتی است که با نام های مختلفی روی محصولات درج می شود. این ماده می تواند فعالیت های غددی را در بدن انسان مختل کند. این یعنی بعد از مصرف محصولات حاوی پارابن، وضعیت هورمون ها در بدن شما به هم می ریزد. گرچه یکی از کارکردهای مهم این ماده اختلال در رشد میکروب هاست، اما خودش هم خیلی دوستی خوبی با شما برقرار نمی کند. این ماده در شامپو، ریمل، کرم صورت، کرم ضد آفتاب و دئودورانت ها وجود دارد.

خطر دوم: فرمالدئید

فرمالدئید (در فارسی فرمالدهید هم می گویند) یا همان متانال، گازی با بوی تند و زننده است. این ماده در بسیاری از محصولات آرایشی مانند رژ لب، لاک ناخن و... وجود دارد و می تواند باعث التهاب و تحریک های پوستی جدی شود. به یاد داشته باشید که در صورت تماس مزمن شما با این ماده، ممکن است دچار ضعف عمومی شوید. رنگ های شیمیایی متعددی که در محصولات مختلف زیبایی و آرایشی استفاده شده است، ممکن است حاوی مقادیری فرمالدئید باشد. عوارض پوستی و راش های مختلف می توانند از اثرات استفاده از این نوع محصولات باشند. اما خطر بزرگ زمانی اتفاق می افتد که شما یک رژ لب حاوی این ماده تهیه می کنید. در این صورت با زبان زدن به لب، این ماده را به تمام دستگاه گوارش خود هدایت کرده اید.

خطر سوم: فتالات

اگر بدانید در یک محصول آرایشی، ماده ای وجود دارد که تحقیقات گسترده نشان داده اند این ماده شانس ابتلا به سرطان را در شما بالا می برد، از آن استفاده می کنید؟! اگر پاسختان منفی است باید بدانید که فتالات علاوه بر بالا بردن احتمال ابتلا به انواع سرطان های زنانه، خطر ابتلا به دیابت را هم زیاد می کند. در بسیاری از مواد مراقبتی پوست مانند مرطوب کننده ها، صابون های مخصوص پوست چرب و همین طور در برق ناخن ها و اسپري هاي مو، حتی گاهی در بعضی عطرها از این ماده استفاده شده است. اگر روی برچسب رژ لب یا مرطوب کننده دستتان این ماده را می بینید، یک لحظه همه چیز را فراموش کنید و این محصول را فورا به اولین سطل آشغال اطرافتان بیاندازید.

خطر چهارم: اکسی بنزون

هنگام خرید محصولات ضد آفتابی که مدعی هستند از پوست شما (یا پوست لب شما) در برابر آفتاب و اشعه مضرش مراقبت می کنند، مواظب باشید در چاه اکسی بنزون نیافتید. اکسی بنزون یکی از رایج ترین ترکیبات کرم های ضد آفتاب است. با این حال بر اساس تحقیقاتی که در سال های قبل صورت گرفته است، استفاده از محصولی آرایشی با وجود این ماده بسیار مضر است؛ چون اکسی بنزون می تواند واکنش های پوستی زیاد و اختلالات هورمونی متعددی در بدن شما ایجاد کند. از سوی دیگر وقتی این ماده در معرض آفتاب قرار می گیرد، رادیکال هایی آزاد می کند که آسیب های سلولی جدی ایجاد می کنند. بنابر این بهتر است از کرم ضد آفتابی استفاده کنید که در آن به جای اکسی بنزون، اکسید تیتانیوم به کار رفته باشد.

خطر پنجم: پترولاتوم

تا حالا نام وازلین ژلاتینی را شنیده اید؟! پترولاتوم به عنوان کرم مرطوب کننده، برق لب و محصولات خاص برای درخشندگی و رطوبت مو با نام تجاری وازلین ژلاتینی در محصولات بهداشتی استفاده می شود. خطر استفاده از این ماده تا آنجا جدی است که اتحادیه اروپا چند سال قبل پترولاتوم را به عنوان یک ماده سرطان زا به شمار آورد. با این حال هنوز استفاده از این محصول در کشورهای استرالیا و کانادا محدود نشده است. یادتان باشد به جای استفاده از این نوع کرم ها می توانید روغن های گیاهی یا محصولات بهداشتی ارگانیک را استفاده کنید.

خطر ششم: بوتیل هیدروکسی

بوتیل هیدروکسی یک ماده نگهدارنده آرایشی و بهداشتی است که متاسفانه بسیار سرطان زا و غیر قابل استفاده است. این ماده در رژ لب، خط چشم، سایه چشم، مداد ابرو، سایه چشم، پودر صورت و پایه، عطرها، مرطوب کننده ها و پاک کننده های پوست و محصولات مراقبت از پوست حضور دارد. بنابراین به نظر می رسد برای یک زندگی سالم بهتر است حتما به برچسب محصولات توجه کنید تا با مشکلات جدی رو به رو نشوید.

پسندیدم 0

کاربر مهمان پسندیدم 0 | پاسخ

منو خانه وارد شوید ثبت نام