همه آنچه باید درباره شوره سر بدانید
همه آنچه باید درباره شوره سر بدانید

همه آنچه باید درباره شوره سر بدانید

اگر شوره سر امانتان را بریده است و نمی دانید باید با ان چه کنید، این مطلب را بخوانید تا نفس راحتی بکشید.

آرایش کودکان و مهم ترین نکاتی که باید در مورد آن بدانید.

آرایش کودکان و مهم ترین نکاتی که باید در مورد آن بدانید.

امروزه انجام انواع بافت مو بین دختران و بانوان بسیار رایج شده و به صورت موقت و طولانی مدت انجام می‌شود. بافت مو که از گذشته در بین زنان اقوام و کشورهای مختلف رایج بوده و به عنوان نوعی آرایش و زیبندگی

همه آنچه باید درباره شوره سر بدانید

موهایتان را تازه شسته اید و قرار است به مهمانی بروید؛ جلوی آینه دانه های ریز ریزی لا به لای آنها می بینید. شوره های مزاحم هیچ وقت نمی گذارند که شکل موهای شما تازه و سرحال به نظر برسد. کلافه نباشید. هر چیزی در این دنیا راه حل خاص خودش را دارد. نگرانی را کنار بگذارید و با ما همراه شوید.

شوره سر چیست؟!

شوره سر یکی از شایع ترین مشکلات مو است که بسیاری از ما با آن درگیر هستیم. اما هیچ وقت فکر کرده اید که این شوره ها چرا و چگونه روی پوست سرتان شکل می گیرند؟! در قسمت خارجی پوست کراتین وجود دارد که همیشه و همیشه در حال بازسازی خود است. این یعنی پوست همواره در حال بازسازی سلولی است و وقتی روند بازسازی سلولی افزایش پیدا کند، ذارت قابل دیدن، پوسته یا همان شوره روی سر و میان موهای شما پیدا می شود.

چند نوع شوره سر وجود دارد؟!

به طور کلی دو نوع شوره ممکن است سر و موی شما را درگیر کند: شوره چرب و شوره خشک. در شوره چرب ذرات رنگی مایل به زرد دارند و معمولا گرد و دایره ای شکل میان موها دیده می شوند و معمولا به پوست سر می چسبند و جدا کردنشان کار آسانی نیست. در این حالت اگر سعی کنید آنها را با ناخن یا برس از روی پوست سر جدا کنید هم احتمالا روی پوست زخم های کوچکی ایجاد می شود. افرادی که به شوره چرب مبتلا هستند، معمولا از خارش پوست سر شکایت دارند. گاهی هم این نوع شوره به ریزش مو دامن می زند. اما در شوره خشک پوسته ها و ذرات شوره سفید یا بی رنگ هستند  و به راحتی از روی پوست سر جدا می شوند. خارش پوست سر در شوره خشک بسیار آزار دهنده است و روند تکثیر لایه خارجی پوست را سریع کرده و افزایش می دهد. در شوره خشک پوست سر به طور مداوم ملتهب است.

چه عواملی شوره سر را بیشتر می کند؟!

وقتی از شامپو و صابون هایی استفاده می کنید که خاصیت قلیایی بالایی دارند، در واقع در حال کمک کردن به ایجاد شوره هستید. در انتخاب شامپو باید با دقت بیشتری آنچه برای نوع شوره شما طراحی شده است را تهیه کنید. یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است شوینده ها برای موهایتان استفاده کنند، شسته نشدن کامل مو است. یعنی زمانی که مواد شوینده به خوبی از روی سر آبکشی نشود، احتمال زیادی وجود دارد که شوره ها پیشرفت کنند. استفاده طولانی مدت از کلاه و کلاه گیس هم به دلیل اختلالی که در هوا خوردن پوست ایجاد می کند، شوره ها را بیشتر و بیشتر می کند. جدا از این ها تغذیه نامناسب، استفاده از ژل و فیکساتورهای نامناسب برای مو، استعمال دخانیات، اختلال هورمونی و از همه مهم تر استرس مزمن شوره های بیشتری برای شما به دنبال دارد.

با شوره سر چه طور رفتار کنیم؟!

قبل از هرچیز باید بدانید که خاراندن پوست سر نه تنها کمکی به شما نمی کند، بلکه وضعیت پوست سرتان را بدتر می کند و به دلیل تحریکی که انجام می دهد ممکن است میزان شوره ها را افزایش هم بدهد. هرچند ممکن است ماساژ لطیف پوست سر در حمام (و با کمک فشار پخش شده دوش آب) به از بین رفتن شوره ها کمک کند. با توجه به نوع شوره ای که دارید، یک شامپوی مخصوص برای خودتان تهیه کنید. اگر به شوره مبتلا هستید، این را بدانید که بزرگترین سم دنیا برای شما دوش گرفتن با آب داغ است. آب داغ را فراموش کنید و تا جایی که برایتان ممکن است حرارت آب را به ولرم برسانید. بعد از حمام هم وقتی سشوار می کشید، حرارت سشوار را به سمت پوست سرتان نگیرید. تا آنجا که ممکن است غذاهای شور، چرب و سرخ کردنی را از خوراکی های روزانه حذف کنید، سیگار نکشید و روکش روبالشی تان را مرتب عوض کنید. اگر با همه این رعایت ها باز هم شرایط بهتر نشد، خودتان را به اولین پزشک متخصص برسانید.

درمان خانگی برای شوره سر

یکی از مهم ترین مواد طبیعی که برای درمان شوره سر استفاده می شود، سرکه سیب است. سرکه سیب طبیعی با تنظیم pH پوست سر شوره ها را از روی آن بر می دارد. برای استفاده از سرکه بعد از آن که موهایتان را در حمام به طور کامل شسته و آبکشی کردید، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط کرده و در انتهای حمام روی پوست سر و موهایتان بریزید. گاهی هم می توانید همین مخلوط را روی کف سر اسپری کنید و پس از 15 دقیقه به حمام بروید. یادتان باشد می توانید آب لیمو ترش تازه را هم با سرکه جایگزین کنید.

ماسک آلوئه ورا از جمله ماسک های بسیار عالی برای شوره خشک است. برای استفاده از آن می توانید یک لیوان ژل آلوئه ورا را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل و یک قاشق غذاخوری آبلیمو مخلوت کنید و به کف سرتان بمالید. بعد روی مو را با یک کلاه پلاستیکی بپوشانید و پس از سی دقیقه به حمام بروید. این کار را دو بار در هفته انجام دهید و پس از یک ماه منتظر نتیجه باشید.

 

 آلوئه ورا ، شوره ، پوست سر ، سرکه سیب ، شوره چرب ، شوره خشک ، درمان خانگی

 

پسندیدم 1

منو خانه وارد شوید ثبت نام