مراقبت از پوست در برابر آلودگی هوا
مراقبت از پوست در برابر آلودگی هوا

مراقبت از پوست در برابر آلودگی هوا

آلودگی هوا در شهرهای بزرگ امروزه یک عامل مهم در ایجاد بیماری محسوب می شود. با این حال برای سالم ماندن پوست در برابر آلودگی هوا راه هایی هم هست.

تجربه از شما تصمیم گیرنده می سازد

تجربه از شما تصمیم گیرنده می سازد

مراقبت از پوست در برابر آلودگی هوا

آلودگی هوا در شهرهای بزرگ علاوه بر مشکلاتی که ممکن است برای بدن ما ایجاد کند، اثرات مخربی روی پوست انسان دارد. نفس کشیدن در هوای آلوده و تحریک ریه ها سیستم ایمنی بدن را هم ضعیف می کند. دلیل تخریب پوست در برابر آلودگی، وجود سموم خطرناکی در همان هوای آلوده است که روی پوست می نشیند. در نتیجه این دوستی آلودگی با پوست، شما شاهد حساسیت های مختلف پوستی، اگزما، جوش و آکنه و ... خواهید بود. در واقع وقتی آلودگی سطح پوست را می پوشاند، منافذ پوست مسدود شده و مشکلات بی شماری پیش می آید. آلودگی هوا ترشح چربی طبیعی پوست را هم افزایش می دهد و به همین خاطر بستر پوست برای بروز جوش، آکنه و آلرژی آماده می شود. تحقیقات نشان داده اند که در یک محیط آلوده هوایی پوست های خشک بیشتر در معرض اگزما، پوست های چرب بیشتر در معرض جوش و آکنه و پوست های حساس بیشتر در معرض ترک خوردگی قرار می گیرند. در نتیجه همه این مشکلات پوست تار و کدر شده و در دام پیری زودرس می افتد.

اگر هوا آلوده است، اگر در شهری زندگی می کنید که مرتب دچار آلودگی هوا می شود و به خصوص اگر در فصل زمستان و پاییز هستید باید مراقب از پوست خود را جدی بگیرید. اما خبر خوب این است که بر خلاف آنچه به نظر می آید داشتن یک پوست سالم نیازمند کارهای سخت و عجیبی نیست.

پوستتان را در برابر آلودگی هوا واکسینه کنید

اولین کاری که باید برای مراقبت از پوست در برابر آلودگی هوا بکنید تمیز نگه داشتن آن است. اما این را بدانید که شست و شوی صورت به تنهایی کافی نیست. یک پَن پاک کننده یا تونر مخصوص برای پوست صورتتان تهیه کنید. حواستان باشد که تونر را باید حتما با توجه به جنس پوستتان بخرید. فاصله بین پاکسازی پوستتان را هم کم کنید. یعنی اگر قبلا هر ماه پاکسازی می کردید، حالا باید هر بیست روز یک بار ماساژ پاکسازی پوست را انجام بدهید. این کار کمک می کند منافذ بسته شده پوست باز و تمیز شده، چربی های اضافی از بین برود و پوست برای مدتی حال و روز تازه تری پیدا کند. اگر پوستتان خشک یا حساس است هم حتما ماساژور را در جریان بگذارید تا با استفاده از کرم های مخصوص و پاک کننده های غیر الکلی به داد صورتتان برسد. یادتان باشد در زمانی که آلودگی هوا زیاد است، هر چه قدر بیشتر آب (نه هر جور مایعاتی) مصرف کنید، مواد سمی راحت تر از بدنتالن دفع می شود.

مکمل های سلامتی را فراموش نکنید

در روزهای آلوده باید حواستان را بیشتر و بیشتر به مواد مغذی جمع کنید. می پرسید یعنی چه؟! یعنی اگر در روزهای معمولی احساس نیاز به مکمل های دارویی نداشتید، حالا زمان آن رسیده است که بدنتان را در برابر این آلودگی قوی کنید. تمام خوراکی هایی که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند در چنین شرایطی برای شما مفید است. اما در کنار این ها مکمل زینک، امگا3 و امگا 6 را هم برای حفظ سلامت پوستتان مصرف کنید.  اسیدهای چرب امگا 3 و 6  در ماهی قزل آلا و سالمون، لوبیا قرمز و چیلی، گردو، اسفناج، گوشت قرمز و سفید، تخم مرغ، غلات و ... وجود دارد. اما شاید شما نتوانید در شرایطی که هوا آلوده است، میزان مورد نیاز آنها را از این مواد غذایی دریافت کنید و احتیاج به دارو داشته باشید. از طرفی مکمل زینک (یا زینک پلاس) هم به سلامتی هر چه بیشتر پوستتان کمک می کند. بهتر است خوراکی هایی که ویتامین های C و E دارند هم بیشتر مصرف کنید. میوه ها، سبزیجات، غذاهای دریایی و روغن های خوراکی این ویتامین ها را به اندازه کافی به بدنتان می رساند.

کرم های مناسب استفاده کنید

درست که در هر فصلی و هر آب و هوایی ما نیازمند استفاده از کرم های ضد آفتاب هستیم، اما در شرایطی که هوا آلوده است باید به طور مداوم از کرم های ضد آفتابی استفاده کنیم که می توانند پوست را به خوبی در برابر اشعه های مضر خورشید حفظ کنند. هنگام خرید این کرم ها حتما به SPF توجه کنید. اگر پوستتان چرب است کرم ضد آفتاب فاقد چربی تهیه کنید تا در نهایت با پوست تیره، چروک یا لک دار مواجه نشوید. این را هم بدانید که آلودگی هوا پوست را دهیدراته و فاقد طراوت می کند. بنابراین استفاده از کرم مرطوب کننده در چنین شرایطی بسیار لازم است. کرم های مرطوب کننده و لوسیون هایی که داخلشان آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب دارند در شرایط آلودگی هوا موثر تر هستند.

 

 مرطوب کننده ، ضد آفتاب ، ماساژ ، پاکسازی ، مکمل زینک ، پوست ، منافذ پوست

 

پسندیدم 1

منو خانه وارد شوید ثبت نام