آنچه باید همه زنان درباره یائسگی بدانند
آنچه باید همه زنان درباره یائسگی بدانند

آنچه باید همه زنان درباره یائسگی بدانند

مهم نیست چه سنی داشته باشید؛ اگر زن هستید باید در هر سنی از یائسگی خبر داشته باشید.

خدمات طراحی ناخن

خدمات طراحی ناخن

طراحی ناخن، ناخن های شما هرجور که باشند، زیباتر می‎‌کند. و چقدر بهتر است که برای این کار از متخصصان 100% حرفه ای و خدمات طراحی ناخن در منزل کلون بهره‌مند شوید.

آنچه باید همه زنان درباره یائسگی بدانند

یائسگی به عنوان یک مرحله مهم از زندگی زنان، به طور طبیعی حوالی میانسالی بروز می کند. تجربه دوران یائسگی، زنان را چه از نظر فیزیولوژیکی و چه روانی با مسائل تازه ای رو به رو می کند. وقتی هنوز به این دوران نرسیده اید، با دیدن زنان میانسال و در دوره یائسگی ممکن است نگران شوید. با این حال خبر خوب این است که هیچ زنی در این دنیا با یائسگی تنها نیست و همین مساله نشان دهنده آن است که بسیاری افراد برای جلوگیری از بحران این دوره چاره اندیشی کرده اند.

 

قاعدگی ، زنان ، خشکی پوست ، اختلال خواب ، یائسگی ، پیش یائسگی ، پریود ، روانی

 

اصلا یائسگی چیست؟! تا زمانی که دوره تخمک گذاری در زنان با روال عادی خود در جریان است، قاعدگی منظم اتفاق می افتد و قدرت باروری هم وجود دارد. در شروع دوره یائسگی این نظم طبیعی بدن از بین می رود و خون ریزی هایی که اتفاق می افتد احتمالا دیگر به دلیل تخمک گذاری نیست! یعنی اختلالات هورمونی و کمبود استروژن باعث می شود که آزاد شدن تخمک (همان ترشح پروژسترون) اتفاق نمی افتد؛ در نتیجه بافت آندومتر آماده نمی شود و افزایش ضخامت این بافت به خاطر انجام نشدن تخمک گذاری باعث ریزش نامنظم قسمت هایی از آن و خونریزی می شود.

مراحل یائسگی در زنان

به طور کلی یائسگی سه مرحله دارد: پیش یائسگی، گُرگرفتگی و یائسگی. مرحله اول معمولا بیشتر از همه مراحل طول می کشد؛ پس از آن گُرگرفتگی که علامت شایع یائسگی است آغاز می شود و ممکن است چندین سال تا آخر عمر باقی بماند. مرحله سوم دوره ای یک ساله است که به آن یائسگی می گویند. واقعیت این است که بسیاری از زنان در حالی که در مرحله گذار به دوره یائسگی هستند، یائسگی را با پیش یائسگی اشتباه می گیرند. مهم ترین علائم این دوره گُرگرفتگی، تعریق شبانه و خشکی واژن است. در این دوره بدن استروژن کمتری تولید می‌کند و جالب است بدانید که پیش یائسگی می‌تواند ۱۰ سال قبل از ورود به یائسگی شروع شود. این دوره معمولا در دهه چهارم زندگی شروع می شود اما ممکن است بعضی زنان آن را در دهه سوم عمرشان هم تجربه کنند. در نهایت این را بدانید که اگر شما دوازده ماه متوالی پریود نشوید، پزشک یائسگی شما را تأیید می کنند و بعد از این دوازده ماه دوران پس از یائسگی را طی خواهید کرد.

در چه سنی یائسه می شویم؟!

یادتان می آید که بلوغ را تدریجی تجربه کردیم؟! یائسگی هم همین روند را پی می گیرد. یعنی هیچ کس یک شبه یائسه نمی شود. این یعنی دوران باروری زنان به طور تدریجی به پایان خود می رسد و آنان کم کم به تغییرات فیزیولوژیک این دوره عادت می کنند. شاید نتوان سن دقیقی برای یائسگی در نظر گرفت اما باید بدانید که شروع این دوره در جوامع و نژادهای مختلف، متفاوت است. سن یائسگی در زنان ایرانی به طور معمول بین 50 تا 55 است. یعنی عموما تخمک گذاری بین 40 تا 45 سالگی تمام می شود و حتی اگر در این دوره تخمک گذاری انجام شود، به خاطر مناسب نبودن کیفیت تخمک ها، حاملگی موفق به ندرت مشاهده می شود.

آیا یائسگی بحران است؟!

باور کنید یا نه، کلمه یائسگی از «یأس» می آید و این کلمه به خودی خود باری از ناامیدی را به دوش می کشد. فرهنگ سازی های کهنه هم تا آنجا که زورشان رسیده است به این ناامیدی دامن زده اند. واقعیت این است که  این دوران مرحله ای از تکامل زن و دوران انتقال تجربه اوست. چون زنان در جوانی درگیری ها و نگرانی هایی دارند که قرار است در دوران یائسگی برطرف شود. این یعنی کیفیت زندگی یک زن یائسه باید بسیار بهتر از قبل باشد. آنان دوره بلوغ را پشت سر گذاشته، ازدواج کرده، به خاطر نگرانی از بارداری دارو مصرف کرده، بعد باردار شده و باقی عمر را به رفاه فرزندان اختصاص داده اند... با این حال مهم ترین چیز در این زمینه این است که باید وضعیت جسمی و روانی زن مدیریت شود تا او آمادگی ورود به بائسگی را پیدا کند؛ در غیر این صورت است که آن یاس سراغ زن را خواهد گرفت.

مهم ترین علائم یائسگی

 

 

پسندیدم 4

منو خانه وارد شوید ثبت نام