آشنایی با کتاب «زنان و غلبه بر فکر و خیال»
آشنایی با کتاب «زنان و غلبه بر فکر و خیال»

آشنایی با کتاب «زنان و غلبه بر فکر و خیال»

برایتان پیش آمده است که بعد از یک ناملایمت، مدت ها ذهنتان درگیر شده و مرتب درباره آن موضوع خیال پردازی کنید؟! با کتاب «زنان و غلبه بر فکر و خیال» از این معضل رها می شوید.

تئوری ایستگاه اتوبوس هلسینکی زندگی شما را تغییر می دهد

تئوری ایستگاه اتوبوس هلسینکی زندگی شما را تغییر می دهد

تئوری ایستگاه اتوبوس هلسینکی اولین بار در سخنرانی «آرنو رافائل مینکینن» عکاس مطرح شده است. این تئوری زندگی بسیاری از افراد مشهور جهان را تغییر داده است.

آشنایی با کتاب «زنان و غلبه بر فکر و خیال»

جلد اول و دوم کتاب «زنان و غلبه بر فکر و خیال»، نوشته سوزان نولن هوکسیما با ترجمه شقایق قندهاری اولین بار در سال 1387 از سوی انتشارات پیدایش منتشر شد. نویسنده در این دو کتاب به بررسی علمی و عملی خیالات بیمارگونه زنان، عوامل ایجاد و روش غلبه بر آن می پردازد.

 

کتاب ، سوزان نولن هوکسیما ، ناملایمات ، فکر و خیال ، احساس گناه ، زنان و غلبه بر فکر و خیال

 

زنان در طول زندگی با ناملایمات زیادی مواجه هستند. بسته به ظرفیت روانی و جسمی افراد، گاهی این ناملایمات یا ناهنجاری ها اثرات مخربی در زندگی آنها می گذارد. گاهی تاثیر مشکلات پس از مدتی از بین می رود و گاه تا زمانی طولانی با انسان باقی می ماند. ایجاد فکر و خیال شدید نسبت به همه چیز یکی از عوارض بسیار مهم این ناملایمات زندگی است که در زنان به گونه ای پر رنگ تر دیده می شود. کتاب زنان و غلبه بر فکر و خیال، قصد دارد این مشکل را بررسی کرده و شرایط لازم برای غلبه بر آن را توضیح دهد. کتاب اول این مجموعۀ دو جلدی در دو بخش «فکر و خیال شدید چیست و از کجا می آید» و «شیوه های غلبه بر فکر و خیال شدید» این بحران را بررسی می کند. گرچه کتاب با رویکرد جنسیتی و برای زنان نوشته شده است اما مردان هم با توجه به دغدغه های فکری خود می توانند از آن استفاده کنند. این یعنی هرچند که فکر و خیال شدید، شاید در زنان بیشتر باشد اما مختص آنها نیست.

نویسنده در کتاب اول درباره اینکه اساسا فکر و خیال بیش از حد چه اشکالاتی ایجاد می کند، می نویسد: «در طول چهار دهه گذشته، زنان در کسب استقلال و فرصت های مختلف اجتماعی رشد بی سابقه ای داشته اند. امروزه ما در انتخاب نوع روابط، داشتن و یا نداشتن فرزند، زمان بچه دار شدن، انتخاب حرفه و سبک و سیاق زندگی آزادی عمل بیشتری داریم. یعنی مجال ها و شانس هایی که برای نسل های پیشین حتی قابل تصور هم نبود. ...با این حال هر زمان که در فعالیت های روزانه وقفه ای به وجود می آید، بسیاری از ما با هجوم انواع نگرانی ها، افکار و هیجانات خارج از کنترل روبه رو می شویم که انرژی ما را تحلیل می برند. ما از فکر و خیال شدید رنج می بریم؛ اسیر و گرفتار موجی از افکار و احساسات منفی می شویم و کارآیی و سلامتی مان مختل می شود. دغدغه های ما درباره موضوعات اساسی است: من کیستم؟ من دارم با زندگی خودم چه کار می کنم؟ دیگران درباره ام چطور فکر می کنند؟ چرا من شاد و راضی نیستم؟ اغلب پاسخ چنین پرسش هایی خیلی سریع به ذهن نمی آید و در نتیجه ما بیش از پیش و با جدیت به فکر فرو می رویم و کاملاً نگران می شویم.»

همه این ها به این خاطر است که گاهی حتی اتفاق های بسیار کم اهمیت می توانند تا چند ساعت یا چند روز ما را درگیر کنند. سوزان نولن هوکسیما مثال می زند: «برای نمونه رئیستان به شما طعنه می زند، شما چند روز را با نگرانی می گذرانید و فکر می کنید او چه منظوری داشت، به احساس گناه و شرمساری خود فکر می کنید، یکی از دوستانتان درباره وزن شما اظهارنظر می کند و بلافاصله شما گرفتار افکار مختلفی می شوید؛ مُدام نگران سر و وضع ظاهری تان هستید و با خود فکر می کنید چه دوست بی احساسی دارم. یک شب همسرتان به حدی خسته است که نمی تواند با شما ارتباط عاطفی برقرار کند؛ شما شب تا صبح بیدار می مانید و از خودتان می پرسید این وضعیت در زندگی مشترکمان چه معنا و مفهومی دارد؟!» این فکر و خیال های همه گیر و بیمار گونه زن ها را بسیار آزار می دهد و تحقیقات هم نشان داده اند که که احتمال غرق شدن زنان در عالم فکر و خیال به مراتب بیشتر از مردها است.

هوکسیما در ابتدای کتاب دوم می نویسد: «همیشه می توان خود را از کلاف های پیچ در پیچ چنین افکاری آزاد کرد و بر آنها مسلط شد. من در بخش دوم «زنان و غلبه بر فکر و خیال» راه ها و روش های موثر این کار را توصیف کرده و آنها را به چند گروه تقسیم بندی می کنم: راهکارهای اولیه و مقدماتی که به زن ها کمک می کند خود را از عالم فکر و خیال شدید بیرون بکشند، راهکارهایی که به زن ها کمک می کند تا این مرحله را پشت سر بگذارند؛ به طوری که بتوانند به صورت شفاف تر و مشخص تری فکر کنند و بهترین انتخاب ها را داشته باشند و راهکارهایی که به زن ها کمک می کند در آینده نیز جلو فکر و خیال شدید خود را بگیرند.».

پسندیدم 0

کاربر مهمان پسندیدم 0 | پاسخ

کاربر مهمان پسندیدم 0 | پاسخ

منو خانه وارد شوید ثبت نام