بهداشت قاعدگی را جدی بگیرید
بهداشت قاعدگی را جدی بگیرید

بهداشت قاعدگی را جدی بگیرید

روز جهانی بهداشت قاعدگی، مناسبتی تقویمی برای آگاه سازی زنان و مردان درباره قاعدگی، بهداشت و درک بیشتر آن است.

بافت مو

بافت مو

آداب سرویس بافت مو به سبک کلون را از زبان شیما بشنوید.

بهداشت قاعدگی را جدی بگیرید

روز جهانی بهداشت قاعدگی (Menstrual Hygiene Day)، روزی است که با هدف آموزش انسان ها (زنان و مردان) در زمینه بهداشت و درک چرخه قاعدگی نامگذاری شده است. هرسال از ۲۸ می (۷ خرداد) تا سوم ماه ژوئن (13خرداد) توسط سازمان مردم نهاد Wash united مستقر در برلین آلمان به عنوان هفته بهداشت قاعدگی مشخص شده است. شاید جالب باشد بدانید که چون ماه مِی پنجمین ماه سال میلادی است و زنان به طور متوسط پنج روز در ماه دچار خونریزی قاعدگی می شوند و چرخه این قاعدگی هم به طور معمول ۲۸ روزه است، ۲۸ ماه می به عنوان روز اول این هفته و نمادی از توجه به بهداشت قاعدگی انتخاب شده است.

 

 

چرخه قاعدگی را بشناسیم

قاعدگی (عادت ماهانه، پریود، رِگل، حیض و در پهلوی: دَشتان) به چرخه خونریزی دوره‌ای و ماهانه رحم زنان گفته می شود. این چرخه معمولا یک دوره سه تا هفت روزه است. چرخه قاعدگی (سیکل) یک دگرگونی فیزیولوژیک در بدن زنان است که همزمان با بلوغ ظهور می کند و کارکرد آن در باروری بدن خودش را نشان می دهد. هر ماه یک تخمک در بدن زنان بالغ شده و آماده پرورش جنین می‌شود. در این دوره بافت رحم هم خودش را برای این رشد و نمو آماده می کند؛ چراکه رحم جایگاه نگهداری جنین است. اگر لقاح انجام نشود و هیچ اسپرمی موفق به آمیزش با این تخمک تازه بلوغ یافته نشود، تخمک به ناچار دفع می شود و بافت پوششی رحم هم شروع به ریزش می‌کند. ریزش بافت رحم به صورت یک فرآیند طبیعی همان چیزی است که ما آن را قاعدگی می نامیم.  جالب است بدانید این فرآیند به طور طبیعی در دوران باروری جنسی تمام گونه های پستاندارانِ ماده هم اتفاق می افتد. تنها زمانی که یک زن در دوره بارداری و شیردهی باشد، چرخه قاعدگی متوقف می شود. اما به طور کلی یک زن از لحظه بلوغ تا لحظه یائسگی با پریود رو به رو است. هر سیکل قاعدگی میانگین ۲۸ روز طول می کشد، اما در میان زنان از نژادهای مختلف بین ۲۱ تا ۳۵ روز هم دیده شده است. هر سیکل قاعدگی در زنان از اولین  روز آغاز خونریزی قاعدگی شروع شده و تا روز قبل از قاعدگی بعدی ادامه دارد.

بهداشت چرخه قاعدگی چیست؟!

دوره یک هفته ای قبل از پریود (PMS)، علائم مربوط به پریود، خود خون قاعدگی، رنگ و حجم آن گویای بسیاری از مسائل درباره سلامت رحم و تخمدان های شماست. بنابراین اولین قدم در بهداشت قاعدگی توجه به این مسائل است. آگاهی در زمینه قاعدگی پشتیبان سلامت در زندگی فردی یک زن، زندگی زناشویی و حتی باروری اوست. با این حال سکوت در این موارد و دسترسی محدود به اطلاعاتی در این زمینه میلیون ها زن و دختر را در تمام دنیا با مشکلات زیادی مواجه کرده است. براساس مطالعاتی که در یونیسف (سال 2012) انجام شده است: «یک نفر از هر سه دختری که در جنوب آسیا برای بار اول پریود می شوند، قبل از قرار گرفتن در این شرایط چیزی درباره آن نمی‌دانند.» همین ناآگاهی هاست که باعث می شود زنان در طول زندگی با حساسیت ها، مشکلات، بیماری ها و حتی عفونت رحم مواجه شوند. قبل از هر چیز زنان باید بدانند که خطر ابتلا به عفونت رحم (و بسیاری بیماری های میکروبی و قارچی) از جمله عفونت های منتقله از راه جنسی در طول دوره قاعدگی بسیار بیشتر از حد نرمال است؛ چراکه خون خارج شده از بدن مسیری هموار برای بازگشت میکروب ها به رحم فراهم می‌کند. شاید دانشتن همین نکته به ظاهر کوچک میزان اهمیت رعایت بهداشت در این دوران را نشان بدهد، اما سوال اساسی اینجاست که برای جلوگیری از بیماری ها و رعایت این بهداشت چه باید کرد؟!

انتخاب نوار بهداشتی

نوار بهداشتی یک وسیله کاملا مناسب و بهداشتی برای حفظ بهداشت قاعدگی است اما اطلاع رسانی اندک در این زمینه باعث شده است که بسیاری از زنان نحوه صحیح استفاده از این محصول را ندانند. یک نوار بهداشتی مناسب باید بتواند در مدت زمان دو ساعت شکل خود را حفظ کند. بنابراین اگر محصولی که استفاده می کنید، جمع می شود و الیاف جداشونده ای دارد، به سرعت به فکر تهیه یک برند دیگر باشید. در این مدت زمان دوساعته نواربهداشتی شما باید قادر باشد از بروز بوی بد جلوگیری کند. در صورتی که محصول شما این قابلیت را ندارد، مطمئن باشید که چیزی که شما خریده اید نوار هست اما بهداشتی نیست! یادتان هم باشد که بسیاری از برندها مدعی استفاده از مواد خوشبو کننده و تولید نواربهداشتی های معطر هستند که این مواد می توانند سبب ایجاد سوزش، خارش، قارچ، حساسیت و گاها عفونت شود. یکی دیگر از مواردی که باید حتما رعایت کنید، مدت زمان استفاده از یک نوار بهداشتی است. اینکه در حال حاضر انواع نوارهای بهداشتی جدید مدعی قابلیت جذب بالا هستند، نباید باعث شود که شما در تعویض پد خود تنبلی کنید. بسیاری از متخصصان پزشکی معتقد هستند که یک پد بهداشتی فقط برای مدت دو ساعت می تواند از بهداشت شما مراقبت کند. چرا که مدت استفاده طولانی و رطوبت طولانی، احتمال عفونت و ایجاد قارچ را در زنان بالا می‌برد.

شست و شو در زمان قاعدگی

یک باور قدیمی در همین ایران خودمان، زنان را از شست و شوی ناحیه تناسلی در مدت زمان قاعدگی منع می کند. کسانی که با این باور زندگی می کنند، آب را عاملی برای ایجاد عفونت در این ناحیه می دانند. اما علم امروز این باور را به طور کلی رد می کند و به شما توصیه می کند که در مدت زمان پریود، حتما از ژل های بهداشتی برای شست و شوی موضعی استفاده کنید. استحمام سبک روزانه (ترجیحا ایستاده) برای رفع بوی نامطبوع هم  توصیه می شود. شست و شوی قسمت بیرونی ناحیه تناسلی با آب و صابون های بهداشتی در جلوگیری از عفونت هم بسیار موثر است. اما این را بدانید که پس از هر بار شست و شو، باید منطقه تناسلی را به طور کامل دستمال بهداشتی خشک کنید تا هیچ رطوبتی باقی نماند.

شرم یا آگاهی؟! مساله این است

جدا از بهداشت قاعدگی، این روز جهانی روزی برای آگاه سازی هم هست. لابد سوال می کنید که آگاه سازی چه چیزی؟! باور کنید یا نه در همین دنیای امروز 9 زن از هر 10 زن، از بیان قرارگرفتن در دوره قاعدگی خود شرم دارد و این مساله چیزی مختص فرهنگ شرقی نیست. در تمام دنیا زنان به نشانه شرم و حیا این مساله را پنهان می کنند. در جوامع مردسالار قدیمی پریود به عنوان یک بیماری و آلودگی شناخته می شده است و زنان برای اینکه مورد تحقیر جامعه و مردان قرار نگیرند، از وجود چنین چیزی دچار شرم می شدند. به همین دلیل 28 می (و هفته بعد از آن) زمانی برای افزایش آگاهی در زمینه قاعدگی و از بین رفتن تابوها علیه زنان هم هست.

زنان (و حتی مردان) در دنیای امروز قبل از هر چیز باید بیاموزند که قاعدگی بیماری نیست و یکی از مهم ترین مراحل رشد و بلوغ دختران محسوب می شود. بنابراین قرار گرفتن بدن یک زن در چرخه قاعدگی به معنی سلامت است. این را هم بدانید که موضوعی که بیش از قاعدگی، زنان را به چالش می کشد، سندروم پیش از قاعدگی (PMS) است؛ این سندروم به مجموعه ای از علایم جسمی، روانی و احساسی در زنان منجر می شود و نشانه های آن حدود ۱۰ روز قبل از قاعدگی پدیدار شده و مدت کوتاهی قبل یا بعد از شروع قاعدگی از بین می رود. این را بدانید که حدود ۲۰۰ علامت متفاوت در رابطه با این سندروم وجود دارد ولی سه نشانه مهم آن بدخلقی،‌ تنش و اضطراب است. مهم ترین چیزی که در زمینه پی.ام.اس باید بدانید این است که همه زنان در دنیا با این سندروم درگیر هستند و شما تنها نیستید. هرچه بیشتر درباره ان آگاه شوید، بیشتر راه های کنار آمدن با آن را می آموزید.

 

توصیه آرایشگاه اینترنتی کلون در روز جهانی بهداشت قاعدگی: هوای خودتون رو بیشتر داشته باشید!!!

 

 

 

پسندیدم 4

کاربر مهمان پسندیدم 0 | پاسخ

کاربر مهمان پسندیدم 0 | پاسخ

منو خانه وارد شوید ثبت نام